Thursday, June 18, 2009

Peraturan! Peraturan! Peraturan!

”Ahh… menyampahlah… Asyik-asyik kena ikut peraturan…! Peraturan! Peraturan! Peraturan!”, bentak hati Britney Tombaks (bukan nama sebenar) ketika mendapat tahu pihak universiti mengeluarkan peraturan terbarunya agar para penuntutnya tidak keluar dari kawasan universiti hingga terlalu lewat malam. Tanpa mempedulikan arahan itu Britney terus mencapai beg tangan dan kunci keretanya.

Di satu simpang jalan, sebuah kereta nyaris-nyaris melanggar kereta Britney yang tersangat mahal harganya itu. Apalagi... bukan main melentinglah si Britney. ”Oi! Tak reti peraturan ke!? Lampu merah! Berhentilah oi...!” jerit Britney dari dalam kereta sambil membunyikan hon.

Err... kenapa perlu peraturan? Melecehkan...!!!

Kan bagus kalau tiada lampu trafik di jalan raya.
Kan bagus kalau planet-planet bebas bergerak ke mana-mana. Tak perlu sentiasa berada di atas orbit masing-masing.
Kan bagus kalau tiada itu tak boleh buat, ini tak boleh buat yang menyesakkan dada dalam agama... Mabuklah kalian! Berseks bebaslah kalian! Membunuhlah kalian! Merogollah kalian!

Tapi betul ke bagus kalau tak ada peraturan?

Tak ke accident je memanjang jadinya kalau tiada peraturan jalan raya? Dah ada peraturanpun masih juga terjadi kemalangan... ke sebab kita je yang tak ikut peraturan sebenarnya?

Bebas dari orbit? Tak berlanggar-langgar ke planet-planet semua tu?

Bebas membunuh, merogol? Amankah hidup jika begitu...???

Ahh... banyak pulak soalannya!!!

"... dan hukum siapakah yang lebih baik daripada hukum Allah bagi orang-orang yang yakin?" (Surah Al-Maa-idah: Ayat 50)

"Dan tidaklah patut bagi laki-laki yang mukmin dan tidak pula bagi perempuan yang mukmin apabila Allah dan RasulNya telah menetapkan suatu ketetapan, akan ada bagi mereka pilihan yang lain tentang urusan mereka. Dan barangsiapa mendurhakai Allah dan RasulNya maka sungguhlah dia telah sesat, sesat yang nyata." (Surah Al-Ahzab 33:36)

No comments: