Tuesday, July 14, 2009

Siapa idola anda?

'Idola' menurut kamus dwibahasa Oxford Fajar Edisi Kedua memberi maksud patung; berhala; pujaan; orang atau benda yang terlampau disanjung.

Idola... mereka yang sering dilihat di kaca tv ataupun didengar celoteh mereka di corong-corong radiolah yang dia rasakan paling mudah mengumpul ratusan... ribuan... malah jutaan peminat yang menyanjung mereka... penyanyi, pelakon, deejay radio...

Dia tak dapat nafikan betapa besarnya pengaruh mereka ke atas anak-anak muda zaman ini... dan inilah sebenarnya yang merunsingkan fikiran dia... bagaimana jika pengaruh itu disalahgunakan... sama ada mereka tidak sengaja kerana ceteknya ilmu mereka ini atau memang sengaja ingin memberi pengaruh tidak baik kepada peminat yang menyanjung mereka.

“Tetapi saya mengaku buat masa ini saya lebih selesa untuk keluar dengan N****N kerana dia bukan lagi suami orang.” Kata M***Y. (Utusan 12/7/09)

"Saya memang tak menyesal berpelukan dengan dia. Memang saya sayang sangat pada dia. Mungkin tempatnya sahaja yang tidak kena." Kata N***L. (Utusan 19/4/09)

Aduhai idola... :| Alangkah baiknya jika mereka sedar dan gunakan pengaruh mereka untuk mengajak ke arah kebaikan.

No comments: