Monday, July 20, 2009

Tak sakit ke bersalin?

Satu hari seorang sahabat maya menceritakan pengalamannya menemani isteri beliau semasa dalam proses melahirkan zuriat mereka di dalam blog beliau. Betapa dengan hanya melihat saja si isteri bertarung nyawa demi melahirkan zuriat mereka itu ke dunia sudah cukup jelas menggambarkan betapa kepayahan melahirkan seorang cahayamata. Seorang sahabat maya yang lain di dalam komen beliau sambil mengucapkan tahniah sempat pula menyuarakan rasa kehairanan apabila mendengar kisah mereka yang seperti mudah saja melahirkan anak di luar nikah di dalam tandas, di belakang rumah, di sana, di sini, di mana-mana.

Pada hemat saya...
Sengaja Allah meringankan sakit mereka itu di dunia supaya mereka mendapat balasan yang lebih berat ketika di alam akhirat. Semoga mereka masih sempat bertaubat sebelum tiba masanya dijemput ajal. Perlu difikirkan juga, satu hari nanti kita juga akan bergelar ayah dan ibu... tidak mustahil anak-anak akan mewarisi sikap ayah dan ibu mereka ketika usia kanak-kanak, remaja dan dewasa mereka.

Saya juga seorang ibu... Sesungguhnya pengalaman melahirkan anak masih lagi menjadi satu kegerunan bagi diri saya sendiri biarpun saya telah mempunyai 4 orang cahayamata. Magiknya... kesakitan itu terus saja hilang sebaik memandang wajah si comel di sisi. Si comel yang merupakan satu anugerah yang diamanahkan oleh Allah untuk dibelai, dilindungi dan dididik bukan untuk dibuang seperti sampah di mana-mana. :(

No comments: