Monday, August 3, 2009

Menuju era ke-5!

Saya amat tertarik untuk berbincang mengenai isu perpaduan umat Islam ini memandangkan umat Islam dilihat sewenang-wenangnya ditindas di serata dunia...

Hasil pembacaan saya dari buku bertajuk '3 Tokoh Bakal Menakluk Dunia: Al-Mahdi - Dajjal - Nabi Isa Al-Masih, Al-Mahdi dan Isa Pembawa Keamanan Sejagat'.

Rupa-rupanya penindasan yang berlaku ke atas umat Islam serata dunia ini merupakan salah satu dari tanda-tanda hampirnya Kiamat (rujuk ms 38-40). Tidak ketinggalan termasuklah juga dengan berpecah-belahnya umat Islam (rujuk ms 83-88).

Kajian saya dari buku yang sama juga menemukan saya dengan hadis ini yang sedikit sebanyak mengubat kelukaan hati melihat saudara seakidah ditindas di sana sini...
Sabda Rasulullah s.a.w bermaksud, "Telah berlaku era pemerintahan KENABIAN, ia berlaku dan berakhir sepertimana yang Allah kehendaki. Setelah itu berlaku pula era pemerintahan KHALIFAH AL-RASYIDIN yang berjalan mengikut manhaj (ciri) era kenabian, ia berlaku dan berakhir menurut sepertimana yang Allah kehendaki. Setelah itu diganti pula dengan era pemerintahan yang MENGGIGIT (fitnah) diperintah secara warisan (Monarki), ia berlaku dan berakhir mengikut kadar masa yang ditentukan Allah. Setelah itu diganti dengan era pemerintahan DIKTATOR, ia berlaku dan berakhir mengikut tempoh yang Allah kehendaki. Setelah itu diganti pula dengan era pemerintahan KHALIFAH yang mendapat petunjuk di atas jalan kenabian. Era ini ialah era kegemilangan keseluruhan muka bumi.”(Rujuk ms 4)

Hadis ini menjelaskan bahawa dunia sejak zaman Rasulullah s.a.w hingga HAMPIR KIAMAT terbahagi LIMA ZAMAN...

1) Zaman Rasulullah s.a.w (25 tahun)

2) Zaman Khulafa Ar-Rasyidin; 4 Khalifah bersahabat - 30 tahun >> Saidina Hassan bin Ali sehingga Umar Abdul Aziz – 60 >> khalifah2 seterusnya selama 200 tahun. Rasullullah s.a.w menegaskan bahawa umat Islam di dalam keadaan baik sahaja selama 300 tahun ini tetapi tidak begitu lagi setelah itu berdasarkan penegasan Rasulullah s.a.w,
”Sebaik-baik kurun ialah kurun aku dan kurun sesudah itu dan sesudah itu dan sesudah itu.” (Riwayat Bukhari dan Muslim)

3) Zaman fitnah

4) Zaman diktator (pemerintahan ideologi-ideologi buatan manusia – sosialis, komunis, kapitalis, demokrasi termasuk nasionalis!)

5) Zaman KEKHALIFAHAN yang mengikut manhaj zaman kenabian.

Di samping hadis tadi... terdapat hadis lain di mana Rasulullah s.a.w menjelaskan bahawa menjelang Kiamat nanti Islam akan kembali berkuasa dan muncul pemimpin bergelar KHALIFAH.

Hadisnya...
Dari Said dan Jabir bahawa Nabi s.a.w bersabda bermaksud, ”Akan ada PADA AKHIR ZAMAN nanti seorang KHALIFAH yang akan membahagi-bahagikan harta kepada rakyat sehingga tidak terhitung banyaknya (makmur).” (Riwayat Muslim) (Rujuk ms 5)

Hadis lain...
Sabda Rasulullah s.a.w bermaksud: Kalau tidak tinggal dari umur dunia kecuali sehari, nescaya Allah panjangkan hari itu sampai diutuskan kepadanya seorang lelaki dari keturunanku atau kaum keluargaku, namanya sama dengan namaku dan nama ayahnya sama dengan nama ayahku dan dia memenuhi dunia dengan keadilan sebagaimana (sebe­lum­nya) ia telah dipenuhi dengan kezaliman. (Ri­wa­yat At Tirmizi) (Lihat kitab Al Hawi lil Fatawa oleh Imam Sayuti, Mujaddid kurun ke-9)

Era 1 – 4 yang telah disebut Rasulullah s.a.w pada lebih kurang 1,400 tahun yang lampau telah dan sedang berlaku!

Tidakkah kita kini sedang berdepan dengan pemerintahan ideologi-ideologi di era ke-4???! Sejarah kekuasaan mereka antara 100-200 tahun.



Di era ke-4 inilah dapat dilihat bagaimana strategi musuh meruntuhkan semangat KESATUAN UMMAH SEJAGAT dan menanam semangat NASIONALISME setelah terhapusnya sistem Khalifah di Turki tahun 1924 melalui agen musuh bernama Mustafa Kamal At-Tarturk yang kita kenali selama ini sebagai Bapa Kemodenan Turki!



Setelah itu maka bermulalah era ”Kau jaga negara/negeri/keluarga/diri kau dan aku jaga negara/negeri/keluarga/diri aku sendiri! Jangan masuk campur! Jaga tepi kain sendiri, jangan jaga tepi kain orang!” Strategi mereka nampaknya berkesan!!! Jiran tak kenal jiran lagi! Mati kubur masing-masing... Terlupa agaknya... diri sebenarnya masih memerlukan insan lain untuk memandikannya, menyolat jenazahnya, mengusung kerandanya dan menimbus tanah di liang lahadnya...





Tapi jika DIAMATI DENGAN TELITI perkembangan semasa kini, era kegemilangan pemerintahan DIKTATOR ini telah SEMAKIN LEMAH KUASANYA seperti Amerika dan Eropah Barat.

DAN SETERUSNYA... ERA KE-5 YANG AMAT DINANTIKAN... SEMOGA KITA SEMUA TERMASUK DI DALAM RANTAIAN UMAT YANG BERADA DI DALAM PERJUANGAN MENUJU ERA KE-5 INI...! AMIN...

Jika tidak kerugianlah kita! Mungkin perjuangan kita terhenti di pertengahan jalan di kala ajal sudah dijemput... anak-anak warisan umat akan menikmati kejayaannya di kemudian hari... lebih-lebih lagi buat anak-anak kita di Palestin yang dizalimi. InsyaAllah...

Bukankah itu sebaik-baik bekalan amalan dibawa ke Akhirat? Menjadi insan yang memberi manfaat pada orang lain... bak kata Ustaz AbuSaif ”Erti Hidup Pada Memberi”...

Strategi perjuangan kita...??? Pandangan peribadi saya sendiri... (in no chronological order).

1. Berakhlak Muslim supaya memberi teladan kepada manusia sekeliling. Di rumah... di sekolah... di universiti... di tempat bekerja... di mana-mana... Kuatkan jati diri walau berada di persekitaran yang cenderung negatif tetap tidak sedikitpun terpengaruh dengannya.
Firman Allah s.w.t bermaksud, "Sesungguhnya telah ada pada diri Rasulullah s.a.w. itu suri teladan yang baik bagimu, iaitu bagi orang yang mengharap rahmat Allah dan kedatangan hari Kiamat dan yang banyak mengingati Allah." (Surah al-Ahzab: 21)

Bina kekuatan dalaman diri sendiri... dengan ini saya selalu membayangkan apakah tindakan saya jika diugut dengan senjata tajam dihunus ke leher ini memaksa saya keluar dari agama yang saya anuti selama ini...

Adakah saya akan menyerah kalah kerana ketakutan atau tidak yakin??? Atau... saya akan terus pertahankan walau nyawa terpaksa melayang?!
"Dan, jangan sekali-kali engkau menyangka orang yang terbunuh pada jalan Allah itu mati, bahkan mereka hidup di sisi Tuhan mereka dengan mendapat rezeki." (Surah Ali Imran: 169)

Lihat saja betapa kentalnya akidah Sumaiyah wanita Islam pertama syahid seperti yang ditonjolkan di klip filem "The Message" ini...



Sukar... terlalu banyak yang saya sendiri perlu persiapkan diri untuk memilih berada di situasi kedua kerana Islam saya selama ini saya rasakan hanya kerana Islam Genetik bukan kerana Islam yang Haq!
"...Sesungguhnya solatku, ibadatku, hidup dan matiku hanya untuk Allah, Tuhan sekelian alam”. (Surah al-An’am: 162)

2. Mengajak mereka yang terdekat dengan diri... keluarga dan saudara mara kerana Allah telah memberi panduan sebagaimana firmanNya bermaksud,
"Wahai orang-orang yang beriman! Peliharakanlah dirimu dan keluargamu dari azab api neraka, yang bahan bakarnya adalah terdiri daripada manusia dan batu, penjaga-penjaganya adalah malaikat-malaikat yang kasar, yang keras, yang tidak menderhakai ALLAH terhadap apa yang diperintahkanNya kepada mereka dan selalu mengerjakan apa yang diperintahkan." (Surah At-Tahrim: 6)

3. Memilih pemimpin yang meletakkan dalam agendanya untuk mencorak pemerintahan negara ke arah menuju perjuangan menempuh era ke-5 bersama-sama pemimpin dunia Islam yang lain yang mempunyai cita2 yang sama.

4. Jalinkan talian persahabatan dengan saudara-saudara kita di serata dunia biarpun hanya secara maya dan berkongsi inspirasi yang sama.

5. Menyertai kumpulan jemaah yang diyakini menggerakkan perjuangan berlandaskan Al-Quran dan Sunnah.
"Sesungguhnya Allah mengasihi orang-orang yang berperang untuk membela ugamaNya, dalam barisan yang teratur rapi, seolah-olah mereka sebuah bangunan yang tersusun kukuh." (Surah As-Saff: 4)

Pendapat anda bagaimana....???



”Bersama Merapatkan Saf Perjuangan Menuju Era Ke-5!”
“Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum, sebelum kaum itu berjuang keras untuk mengubah nasibnya sendiri.” (Surah ar-Raad: 11)

Lagi perbincangan di forum I Luv Islam ini.

No comments: