Friday, May 14, 2010

Berita gembira!

BERITA GEMBIRA TENTANG KEMENANGAN ISLAM

Berita gembira yang pertama yang terdapat di dalam Al-Quran ialah janji Allah SWT kepada orang-orang Mukmin dengan kemenangan Islam. Cahaya kebenarannya akan tersebar ke seluruh pelusuk dunia dan akan mengatasi semua agama-agama lain.

Firman Allah SWT dalam Surah At-Taubah, ayat 32 dan 33 yang bermaksud: "Mereka (orang-orang musyrikin dan ahli kitab) mahu memadamkan cahaya Allah (agama Islam) tetapi Allah SWT akan menyempurnakannya sekalipun orang-orang kafir membenci (Islam). Dialah (Tuhan) yang mengutuskan RasulNya membawa hidayah dan agama yang benar untuk mengatasi agama-agama yang lain kesemuanya, sekalipun orang-orang musyrikin membencinya."

Berita gembira kedua ialah umat Muhammad ini akan memegang tampuk Khalifah di muka bumi. Dunia akan aman sejahtera di bawah pemerintahan Islam. Firman Allah SWT di dalam surah An-Nur, ayat 55 yang bermaksud: "Janji Allah kepada orang-orang yang beriman dan beramal soleh bahawa akan dijadikan mereka Khalifah di muka bumi ini sebagaimana memerintah umat-umat terdahulu dari mereka."

Berita gembira ketiga ialah berita kejayaan Rasul-Rasul terdahulu beserta pengikut-pengikutnya. Sebaliknya azab dan bala bagi kaum yang engkar dari mengikut petunjuk Rasul-Rasul tersebut. Firman Allah Taala di dalam Surah Al-Ankabut, ayat 15 yang bermaksud: "Kami beri kemenangan kepadanya (Nabi Nuh A.S) dan pengikut-pengikutnya dalam kapalnya (dari banjir besar) dan kami jadikan ia pengajaran untuk sekalian alam."

Firman Allah SWT lagi dalam surah Al-Baqarah, ayat 50 yang bermaksud: "Dan tatkala kami belahkan laut menjadi dua, dan kami beri kejayaan kepada kamu (pengikut-pengikut nabi Musa A.S) dan kami tenggelamkan Firaun serta pengikut-pengikutnya."

Di antara berita gembira yang terdapat di dalam Al-Quran juga ialah janji Allah SWT bahawa akan ada satu golongan yang amat-amat mencintai Islam dan orang-orang Islam. Manakala orang-orang Musyrikin dan orang-orang yang murtad tidak akan memudaratkan agama Allah ini. Akan lahir satu generasi di mana orang-orang Islam mempunyai kekuatan yang padu.

Firman Allah SWT dalam Surah Al-Ma'idah, ayat 54 yang bermaksud: "Wahai orang-orang yang beriman, sesiapa yang murtad di kalangan kamu yang keluar dari agamanya (Islam), maka Allah akan datangkan satu kaum yang Allah mencintai mereka dan mereka mencintaiNya, merendah diri kepada orang-orang yang beriman (yang lain), serta bersungguh-sungguh (menentang) orang-orang kafir, mereka berjihad di jalan Allah dan tidak takut celaan orang-orang yang mencela".

Sesungguhnya janji-janji Allah itu benar. Berita-berita gembira yang dijanjikan Allah itu telah dan pasti terjadi. Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: "Islam itu tinggi dan tidak ada yang lebih tinggi daripadanya"

Sumber: www.mail-archive.com/hidayahnet@yahoogroups.com/msg19720.html

Seseorang pernah berkata kepada saya... Akhlak orang sekarang adalah hasil didikan dan pelaksanaan program serta dasar-dasar ciptaan manusia dalam era sekularisme dahulu. InsyaAllah jika generasi sekarang mengambil peranan mendokong bentuk didikan, program dan dasar berteraskan agama sebagai keutamaan... hasilnya akan dapat dilihat di kemudian hari kelak...

Analoginya... segala apa makanan tidak sihat yang kita makan pada masa ini... tak tunjuk kesan pada masa itu. Kesannya akan terlihat di kemudian hari... segala macam penyakit datang... Begitulah juga sebaliknya... jika hanya makanan sihat sahaja yg kita ambil, baiklah juga kesannya di kemudian hari... Wallahua'lam...

Setiap kali menonton berita tempatan dan dunia di TV, ada rasa hampir putus asa dibuatnya tapi ayat-ayat di atas sesungguhnya menjadi penguat semangat dalam diri... SAYA DAN KITALAH AGEN PERUBAHAN ITU!

No comments: