Monday, July 6, 2009

Asal-usul konflik Palestin

Sejak dari sekolah menengah dulu minat saya terhadap ilmu sejarah teramatlah sedikit sekali tidak kiralah ia sejarah Malaysia sendiri mahupun sejarah Islam. Struggle habis untuk dapatkan A semasa SRP tapi bukan kerana minat sangat cuma sekadar nak dapatkan A. Apalagi... hafallah jawabnya tapi tak menjiwai sedikitpun. :|

Sejak berlakunya konflik di Palestin, saya merasa terpanggil untuk lebih memahami kenapa Israel begitu berkeras untuk mendapatkan keseluruhan bumi Palestin ini. Satu 'keajaiban' telah berlaku dalam hidup saya kini kerana saya semakin mula berminat dengan sejarah dengan hati yang tulus ikhlas! Syukur alhamdulillah... :)

Saya pernah mendengar ungkapan "Sejarah akan berulang". Sejarah penting kerana ia memberi panduan kepada kita untuk mengemudi kehidupan seterusnya. Tindakan kita pada ketika itu dan kesan baik buruknya menjadi panduan untuk kita sama ada untuk terus dijadikan amalan atau elakkan di masa hadapan. Sejarah mengajar kita agar tidak mengulangi kesilapan masa lalu. Sesuatu yang tentunya amat merugikan jika mengulangi kesilapan!

Sejarah Palestin... sememangnya teramatlah panjangnya sepanjang kewujudannya di muka bumi... so be patient... worth reading supaya tidaklah lagi kita menjadi antara yang buta hati sekadar melihat kesengsaraan mereka yang dari jauh itu.

----------------------------------------------------------------------------------

Asal-usul Konflik Palestin

Tidak ada tanah yang lebih bergolak selain daripada Palestin. Sejarah Palestin adalah sejarah panjang peperangan. Palestin adalah pusat tiga agama dan peradaban besar: Islam, Kristian, dan Yahudi. Ketiga-tiganya saling mempertahankan kewujudannya di atas tanah suci ini. Inilah tempat bertemunya bangsa-bangsa di satu titik konflik dalam jangka waktu yang sangat panjang. Tapi satu perkara yang pasti, Palestin bukanlah tanah kosong tanpa bangsa (the land without nation), bukan pula milik Zionis Israel, sebuah bangsa yang tidak memiliki tanah (the nation without land).

Bagi umat Islam Palestin, adalah masalah utama kerana Palestin merupakan tanah waqaf umat Islam. Di sana terdapat Masjid Al-Aqsha, tempat para nabi dan rasul, tempat Isra’ Rasulullah saw., dan tempat yang sangat diberkati Allah swt.

#1. Sejarah Silam

Palestin adalah tempat yang bermakna untuk umat Islam kerana di situlah pusat kenabian. Ramai nabi-nabi yang diturunkan di situ, (atau paling kurangpun berkait dengan Palestin). Orang Yahudi plak claim Palestin, antara alasannya; mereka adalah penduduk asal di situ. Tapi, kalau mengikut kajian sejarah, penduduk asal di situ adalah kaum Arab yang diberi nama Kanan (Kan-An) yang menetap pada 2500 s.m.



Sejarah kenabian di Palestin bermula dengan Nabi Ibrahim. Kita semua tahu bagaimana Nabi Ismail ditinggalkan di Mekah, dan bagaimana asalnya mata air Zam-Zam. Nabi Ibrahim bukanlah daripada bangsa Israel. Selepas Nabi Ibrahim, Nabi Ishak kekal berada di Palestin dan Nabi Ismail pula di Mekah.

* 25 Rasul: Adam, Idris, Nuh, Hud, Soleh, Ibrahim, Lut, Ismail, Ishak, Ya’qub, Yusuf, Ayub, Syuaib, Musa, Harun, Zulkifli, Daud, Sulaiman, Ilyas, Ilyasa’, Yunus, Zakaria, Yahya, Isa, Muhammad.

Bani Israel adalah keturunan daripada Nabi Ya’qub, termasuklah anak-anaknya, cucu cicit. (Israel yang bermaksud: orang yang berjalan malam) . Nabi Ya’qub menetap di Palestin. Anak Nabi Ya’qub ada sorang nama Yahuza, dari itulah asalnya nama Yahudi. Kita juga tahu cerita bagiamana anak Nabi Ya’qub, Nabi Yusuf yang dikhianat oleh abang dia, ditinggalkan di padang pasir dan kemudian diselamatkan dan dibawa ke Mesir. Selepas Nabi Yusuf jadi pemerintah di Mesir, baginda menjemput ayahnya, Nabi Ya’qub dan keluarga pindah ke Mesir. Pusat kenabian kemudiannya berpindah ke Mesir, sehinggalah ke zaman Nabi Musa dan Firaun.

Palestin yang di dalamnya terdapat Al-Quds adalah tanah waqaf umat Islam, yang telah mereka warisi sejak lebih dari 6000 tahun. Hal ini kerana Nabi Ibrahim a.s. bukanlah seorang Yahudi dan bukan pula Nasrani, tetapi seorang yang hanif dan muslim; dan beliau tidak musyrik pada Allah. [Ali Imran (3): 67].

Dari ayat tersebut sangat jelas disebutkan bahawa Palestin adalah warisan ideologis, bukan warisan genetis. Masuknya Musa ke tanah Palestin bukan kerana nenek moyangnya orang Palestin, melainkan perintah keimanan dari Allah swt.

Nabi Musa lepas melarikan diri dari Firaun melalui laut merah membawa rakyatnya (bani Israel) kembali ke Palestin. Namun orang Yahudi tak nak masuk Palestin (degilnya…) sebab masa tu ada ‘orang lain’ yang memerintah Palestin.

Musa berkata, “Hai kaumku, masuklah ke tanah suci (Palestin) yang telah ditentukan bagimu (selagi mana kamu beriman). Dan janganlah kamu lari ke belakang (kerana takut kepada musuh), maka kamu akan menjadi orang-orang yang merugi”.

Mereka berkata, “Hai Musa, sesungguhnya di dalam negeri itu ada orang-orang yang gagah perkasa (bangsa kanaan). Sesungguhnya kami sekali-kali tidak akan memasukinya sebelum mereka keluar. Jika mereka keluar, pasti kami akan memasukinya.”

Berkatalah dua orang di antara orang-orang yang takut kepada Allah yang Allah telah memberi nikmat atas keduanya, “Serbulah mereka melalui pintu gerbang kota ini. Maka bila kamu memasukinya, nescaya kamu akan menang. Dan hanya kepada Allah hendaknya kamu bertawakkal jika kamu benar-benar beriman.”

Mereka berkata, “Hai Musa, sekali-kali kami tidak akan memasukinya selamanya selagi mereka ada di dalamnya. kerana itu, pergilah kamu bersama Tuhanmu dan berperanglah kamu berdua, sesungguhnya kami hanya akan duduk menanti di sini saja.”

Berkata Musa, “Ya Tuhanku, aku tidak menguasai kecuali diriku sendiri dan saudaraku. Sebab itu pisahkanlah antara aku dan orang-orang yang fasik itu.”

Allah berfirman (jika demikian), maka sesungguhnya negeri itu diharamkan atas mereka selama empat puluh tahun. Lalu, selama itu mereka berputar-putar kebingungan di bumi (padang Tiih) itu, maka janganlah kamu bersedih hati (memikirkan nasib) orang-orang fasik itu. [Al-Maidah (5): 21-26].

Kerana itu, Zionis Israel Yahudi tidak memiliki hak waris atas tanah Palestin, baik dari Ibrahim, Musa, atau Ya’kub (Israel) yang merupakan nenek moyang mereka. Sebab, Palestin adalah warisan keimanan; dan Zionis Israel Yahudi saat ini berada dalam ruang keimanan yang berbeza, bahkan bertentangan dengan pendahulu mereka. Dan Ibrahim telah mewasiatkan ucapan itu kepada anak-anaknya, demikian pula Ya’kub.

“Hai anak-anakku, sesungguhnya Allah telah memilih agama ini bagimu, maka janganlah kamu mati kecuali dalam memeluk Islam.” [Al-Baqarah (2): 132].

Dari sudut pandangan keimanan, Palestin adalah warisan Islam. Bukan warisan tiga agama dan peradaban; Islam, Kristian, serta Yahudi yang sering disebutkan mempunyai akar yang sama, iaitu agama Ibrahim. Sebab, Ibrahim hanya memiliki satu agama, agama Islam.

“Ataukah kalian, (orang-orang Yahudi dan Nasrani) mengatakan bahawa Ibrahim, Isma’il, Ishaq, Ya’kub dan anak cucunya adalah penganut agama Yahudi atau Nasrani? Katakanlah, apakah kalian yang lebih mengetahui atau Allah?” [Al-Baqarah (2): 140].

“Ibrahim bukanlah seorang Yahudi dan bukan pula Nashrani, tetapi seorang yang hanif dan muslim dan dia tidak musyrik pada Allah.” [Al-Imran (3): 67].

Jadi, Allah sesatkan diorang selama 40 tahun. Pada waktu tu, Nabi Musa dan Nabi Harun wafat. Nabi Yusa’ (dikenali sebagai Joshua) adalah Nabi yang memimpin Yahudi masuk balik ke Palestin selepas tu (1190 s.m.)

Dalam Quran ada disebutkan kisah Nabi Daud dan tentera Raja Talut. Raja Talut memberi takhta kepada Nabi Daud sebagai raja di Palestin, dan start dari sini, bermulalah kerajaan Yahudi di Palestin. Nabi Daud tukar nama bandar pemerintahan kat situ, asalnya Madinatussalam kepada Jerusalem (Hebrew) - 995 s.m.

Nabi Daud digantikan oleh Nabi Sulaiman, dan pada ketika inilah zaman kegemilangan Yahudi sebab kita tahu betapa besarnya kerajaan Nabi Sulaiman (menguasai jin dan sebagainya) dan dikatakan Nabi Sulaiman ada bina temple (Haikal Temple) kat Jerusalem.

Selepas Nabi Sulaiman wafat, Palestin terbahagi kepada dua; pertama ialah Kingdom of Israel, yang ditewaskan oleh Parsi. Kedua ialah Kingdom of Yahudi yang ditewaskan oleh Nebuchadnezar. Yahudi kemudian dihalau ke Iraq dan tak dibenarkan masuk lagi. (500-an s.m.)

Pemerintahan bertukar tangan dari Parsi ke Alexander The Great ke Rom (63 Sebelum Masihi) sehinggalah Umar Al-Khatab mengambil Palestin pada tahun 638M. Jadi kita boleh lihat, Yahudi cuma menjadi kerajaan di Palestin cuma 4 kurun sahaja. Dari Nabi Daud hingga sebelum Nebuchadnezzar (1104 s.m. - 586 s.m) sementara umat Islam yang memerintah selepas Umar selama 12 kurun.

#2. Sejarah Moden

Napoleon Bonaparte adalah orang yang bertanggungjawab membawa kembali Yahudi ke Palestin pada 20 April 1799 iaitu seramai 5000 orang. Tujuannya adalah untuk mengkucar-kacirkan kerajaan Uthaminiyyah. Selepas Perang Dunia Pertama, Yahudi di Palestin cuma 55,000(8.4%), selebihnya adalah orang Arab.

Sumber: Azah

No comments: