Friday, July 24, 2009

Mencari makna hidup

Hairan... Entah kenapalah hati sering saja berasa tidak tenang? Apa lagi yang tidak kena? Apa? Kenapa? Misteri...

Peristiwa yang berlaku setiap hari di sekeliling amat merimaskan! Kisah-kisah penderitaan, kesedihan, kekejaman, keganasan, penganiayaan, kebodohan, kesombongan... Tapi mengapa perlu diambil kisah itu semua...? Biarlah mereka...! Puas dicuba untuk buat-buat tidak kisah tapi hati terus meronta-ronta tetap mahu ambil kisah... Kenapa? Orang lain ambil kisah jugakah...?

Dalam pencarian mencari apa dan kenapa... ada juga sekelompok manusia yang kelihatannya tenang dan sabar menghadapi kacau-bilau dunia... Tak banyak cuma SEDIKIT! Sedikit yang misteri... Sedikit yang aneh... Apa rahsianya...?

Dunia ini hanyalah sementara... penderitaan dan kesedihan itu hanyalah sekecil-kecil ujian... Berjaya menghadapinya... mudahlah perjalanan ke alam seterusnya. Kekejaman, keganasan dan penganiyaan itu juga satu ujian... yang melaksanakan ternyata terlupa peranan mereka disinggahkan ke dunia... nantikan saja balasannya kelak... Jalankan tanggungjawab yang diamanahkan... Tanggungjawab menyempurnakan hak padaNya... tanggungjawab menyempurnakan hak sesama hambaNya...

No comments: